Eivind Olsen har vært en del av Sem & Stenersen Prokom helt siden 2011, men for drøyt halvt år siden tok han steget inn i rollen som administrerende direktør for både Spama og datterselskapet Prokom.
Møt "han nye": Eivind Olsen
Med solid erfaring fra ulike roller i konsernet kjenner han både organisasjonen og bransjen fra innsiden. Nå er han er godt i gang med å sette sitt preg på lederrollen. Vi tok en prat med Eivind for å høre hva som motiverer ham, hva han er mest stolt av, og hvilke planer han har for tiden fremover.
Du har vært i direktørrollen i litt over seks måneder nå – hvordan har starten vært?
Starten har vært både spennende og krevende, men først og fremst veldig lærerik. Tempoet har til tider vært høyt, men jeg opplever at vi står sammen som et sterkt team. Det gir mye motivasjon å jobbe tett med gode kollegaer, spennende kunder og en produktportefølje som vi virkelig har troen på. Gjennom tett dialog med kundene igjennom brukerråd og andre møteplasser ønsker vi å løfte våre produkter, men også kundenes opplevelse av effektivisering og nytte.
Hva motiverer deg mest i rollen som administrerende direktør?
Jeg henter mye motivasjon fra fellesskapet med gode kollegaer, og det å se hva vi kan få til sammen som team. Når vi samtidig jobber med løsninger som har reell samfunnsnytte – alt fra effektivisering av offentlige prosesser til bedre informasjonsflyt mellom aktører – blir det ekstra meningsfylt. Rollen gir meg også mulighet til å utfordre meg selv og (forhåpentligvis) utvikle meg som leder.
Når du ser tilbake på årene i Prokom, hva er du mest stolt av å ha vært med på?
Jeg er stolt av at vi som selskap har klart å kombinere teknologisk utvikling med en sterk forståelse for kundenes behov. Det har gitt oss løsninger som virkelig brukes i hverdagen og som gjør en forskjell. For meg personlig har det vært utrolig givende å reise fra prosjektleder til direktør, og jeg har fått oppleve selskapets utvikling på nært hold.
Hva ønsker du at ansatte skal merke mest til deg som leder fremover?
Jeg ønsker å bli oppfattet som en leder som verdsetter åpenhet og ærlige samtaler, og som bidrar til at folk gleder seg til å gå på jobb. Samtidig er vi et selskap som skal prestere, og det følger naturlig med at vi stiller krav til hverandre. Mitt mål er å kombinere trivsel og høy takhøyde med en tydelig felles innsats på leveranser.
Hva er det viktigste fokuset fremover for Prokom og Spama?
For både Prokom og Spama handler fremtiden om å være enda nærmere kundene, forstå deres utfordringer og omsette dette til konkrete løsninger. Teknologien utvikler seg i et stadig høyere tempo, og vi må være i stand til å utnytte dette til kundenes fordel. Derfor blir kombinasjonen av kundedialog og teknologiforståelse helt avgjørende for vår suksess. Like viktig er det at Prokom og Spama fortsetter å være et sted der folk trives, opplever et inkluderende arbeidsmiljø og føler stolthet over å være en del av laget.
Ambisjonen hans er klar: Prokom og Spama skal fortsette å være en partner som ikke bare leverer teknologi, moderne og brukervennlige løsninger, men som hjelper kundene å løse sine mest komplekse utfordringer på en smart og effektiv måte. Like viktig er det å skape en arbeidsplass som oppleves som inkluderende og utviklende, der medarbeiderne både trives og føler seg stolte av å være en del av laget.